KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO NR 7 W ZABRZU W LATACH 2012-2017
ROK SZKOLNY 2015/2016
Zespół Szkolno – Przedszkolny Nr 7 jest jednostką w skład którego wchodzą : Przedszkole nr 31 – dwa oddziały, Szkoła Podstawowa nr 11 – 6 oddziałów i Gimnazjum nr 7 – 3 oddziały ( w tym dwa oddziały integracyjne na poziomie klasy I i II). Uważam, że znam potrzeby klientów szkoły – tych najmłodszych – przedszkolaków i uczniów, ich rodziców, kadry pedagogicznej – zespołu, którego czuję się równoprawnym członkiem i z którego mocnymi a także słabszymi stronami się utożsamiam, pracowników administracji i obsługi – dla których szkoła jest miejscem pracy lubianym i cenionym na tyle, aby czuli się za nie odpowiedzialni.
Realizuję priorytety stawiane przede mną jako dyrektorem szkoły przez Miasto Zabrze oraz organy nadzoru pedagogicznego. Osiem lat na stanowisku dyrektora to doświadczenia pozwalające wypracować w sobie, jako pracodawcy, umiejętności kompromisu, pokory ale także obrony własnego stanowiska i interesów szkoły.
- Baza i sytuacja demograficzna
Zespół Szkolno – Przedszkolny Nr 7 w Zabrzu jest zespołem środowiskowym związanym z dzielnicą Makoszowy. Otoczony jest osiedlami głównie domów jednorodzinnych, oraz osiedlem bloków w okolicy Kopalni Makoszowy. W rejonie ZSP nr 7 znajduje się „dom socjalny”. Środowisko stanowią mieszkańcy o różnym poziomie wykształcenia, różnych aspiracjach edukacyjnych i różnych możliwościach finansowych. Do ZSP nr 7 uczęszcza 186 wychowanków : przedszkole – 38, szkoła podstawowa – 99, gimnazjum 49.
W skład budynków ZSP nr 7 wchodzą: budynek „starej szkoły” , budynek gimnazjum i sala gimnastyczna, które są ze sobą połączone łącznikami.
Na terenie szkoły znajduje się plac z terenami zielonymi i placem zabaw utworzonym w ramach programu „Radosna Szkoła” – oddanym w 2011 r. Jest boisko wielofunkcyjne z powierzchnią tartanową, stanowiące bezpieczne miejsce uprawiania sportu, rekreacji i realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego – oddane w 2011 r. Dokonano wymiany okien w budynku „starej szkoły” – 2009, oraz zamontowano hydranty i w ten sposób poprawiono bezpieczeństwo osób przebywających w budynkach – 2010 r.
Baza dydaktyczna to 13 klas stale modernizowanych w ramach posiadanych środków i w ramach środków finansowych kopalni w ramach „szkód górniczych”.
W zespole funkcjonuje biblioteka.
Świetlica szkolna jest dostępna dla wszystkich uczniów szkoły, których rodzice pracujący zadeklarują potrzebę opieki pozalekcyjnej – godziny pracy świetlicy 7:15 – 15:45.
Szkoła prowadzi dożywianie uczniów – w związku z remontem szkoły jest catering. Posiłki spożywa 65 wychowanków.
- Kadra – potencjał szkoły
Szkoła zatrudnia 34 nauczycieli. Wszyscy stale poszerzają swoje kompetencje zawodowe w ramach różnych form doskonalenia.
Personel administracyjno – obsługowy stanowią:
- główna księgowa – osoba z doświadczeniem pracy w szkole i księgowości budżetowej,
- pomoc księgowej i pomoc nauczyciela
- sekretarz szkoły
- referent ds. uczniowskich
- 2 woźne oddziałowe, 4 sprzątaczki i 3 konserwatorów, dwie kucharki, pomoc kuchenna. Łączne zatrudnienie personelu administracyjno – obsługowego wynosi 12 etatów.
III. Wychowanie i opieka.
Zespół Szkolno – Przedszkolny w ramach reformy organizacyjnej staje się środowiskiem wychowawczym dla coraz młodszych uczniów. Klimat niewielkiej szkoły środowiskowej, a przede wszystkim ogromne zaangażowanie, kompetencje i profesjonalizm nauczycieli pozwolił wypracować atmosferę sprzyjającą tym dzieciom, dla których szkoła jest radosnym wyzwaniem, ale także tym, których warunki psychospołeczne uniemożliwiają rozwój.
Dzięki posiadanym przez wychowawców kwalifikacjom i umiejętnościom duży nacisk kładziemy na rozbudzanie talentów u dzieci i uczniów poprzez szeroką ofertę zajęć dodatkowych, w których mają możliwość znalezienia swoich małych i wielkich pasji.
W związku z tym w najbliższych latach priorytetami będą:
- kontynuowanie dobrej praktyki przedszkola i szkoły opiekuńczej i przyjaznej dzieciom,
- promocja dialogu i mediacji, jako sposobów rozwiązywania sporów i konfliktów,
- promocję postaw etycznych i kreowanie postawy obywatela szkoły, miasta, Polski, Europy i świata – poprzez aktywny udział dzieci w projektach związanych z tradycjami, kulturą i historią, aby poprzez zaangażowanie w zabawę budowały swoją tożsamość,
- kontynuowanie dobrej praktyki uprawiania sportu i rekreacji oraz promocję zdrowego trybu życia poprzez działania w ramach Szkoły Promującej Zdrowie i poprzez udział w zajęciach Uczniowskiego Klubu Sportowego „Quo Vadis’ Makoszowy, który działa w zespole,
- Kontynuowanie w przedszkolu programu „Aktywnie i zdrowo” – program profilaktyczny i promocja zdrowia w przedszkolu – koordynatorem projektu jest dr Izabela Spielvogel z Politechniki Opolskiej
W 2011 roku został zaproponowany naszemu przedszkolu przez
koordynatora projektu program „ Aktywnie i zdrowo”. Jest to program
profilaktyczny i jednocześnie promujący zdrowie w przedszkolu.
Program został zaproponowany wielu przedszkolom w Zabrzu, jednak tylko dwa przedszkola wprowadziły go w życie. Możemy zaobserwować pierwsze efekty udziału w tym programie polegające na mniejszej absencji chorobowej naszych przedszkolaków. Zamierzamy prowadzić ten program także w następnych latach . Dzięki temu programowi mogliśmy promować się w telewizji i prasie lokalnej, a także w publicznej telewizji i prasie o zasięgu ogólnopolskim.
- Nadanie imienia ZSP nr 7. Patron miałby być dla wszystkich autorytetem (opinia i konsultacje Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców),
Partnerami w realizacji zamierzeń są sprawdzeni przyjaciele:
- Rada Rodziców oraz rodzice nieangażujący się w działania Rady, ale wspierający działania szkoły zgodnie ze swoimi możliwościami, także finansowymi
- Parafia pod wezwaniem świętych Jana i Pawła, dzięki której środowisko wychowawcze, w którym wzrastają dzieci ma wspólne korzenie i cele,
- Uczniowski Klub sportowy „Quo Vadis” Makoszowy – działające na rzecz dzieci i młodzieży,
- Towarzystwo Miłośników Makoszów, a także Urząd Miasta Zabrze oraz Delegatura Kuratorium Oświaty w Gliwicach.
- Dydaktyka. Podnoszenie jakości nauczania
Dydaktyka wydaje się być zadaniem szkoły najbardziej mierzalnym.
W gimnazjum EWD kwalifikuje nasze gimnazjum wśród szkół wspierających ucznia zarówno w części humanistycznej jak i w części matematyczno – przyrodniczej. Niestety wyniki podczas sprawdzianu w 2011 były słabsze. Podjęliśmy działania, które spowodowały, że poprawiamy co roku średni wynik, podczas gdy średni wynik w Zabrzu w co roku obniża się. W ostatnim roku uczniowie naszej szkoły uplasowali się na III miejsce wśród 30 szkół jeśli chodzi o wynik sprawdzianu z języka polskiego i z języka angielskiego.
Prowadzona jest obserwacja losów absolwentów naszej szkoły i tego, jak sobie radzą w trudnej rzeczywistości gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Te ostatnie spostrzeżenia pozwalają na umiarkowany optymizm i doskonalenie sprawdzonych kierunków oddziaływań dydaktycznych poprzez:
- objęcie wsparciem dydaktycznym uczniów zdolnych oraz ich wiary we własne możliwości w momentach konfrontacji z wiedzą własną i rówieśników na wszystkich poziomach kształcenia,
- szeroką pomoc w pokonywaniu trudności w uczeniu się uczniów wymagających szczególnych metod pracy oraz wsparcie rodziców w/w w procesie wzmacniania pozytywnego własnego dziecka,
- dokonywanie wieloaspektowych, systematycznych analiz osiągnięć szkolnych uczniów nie ograniczając się do analizy zewnętrznych badań kompetencji,
- propagowanie metod nauczania odpowiednich dla poziomu zespołów i grup uczniowskich ze szczególnym uwzględnieniem możliwości rozwojowych uczniów,
- ciągłe poszukiwanie sposobów skutecznego motywowania uczniów poza systemem stypendiów motywacyjnych,
- postrzeganie ucznia, jako aktywnego uczestnika procesu nauczania i uczenia się poprzez wdrażanie ciekawych projektów edukacyjnych,
- wspieranie organizacyjne uczniów i nauczycieli biorących udział w konkursach, olimpiadach pozaszkolnych, miejskich, ogólnopolskich i projektach międzynarodowych.
Dydaktyka to konieczność permanentnego podnoszenia kwalifikacji kadry pedagogicznej, ale i podnoszenie warunków pracy i wzbogacanie bazy dydaktycznej i warsztatu pracy nauczyciela. Nauczyciele, którzy mają możliwości organizacyjne do tworzenia i wprowadzania innowacji pedagogicznych i programów autorskich, unikają syndromowi wypalenia zawodowego i wpadania w rutynę a codzienna praca, mimo trudności i wpisanych w zawód porażek, staje się ciekawym, rozwijającym wyzwaniem.
W tym celu nadal zamierzam:
- wykorzystywać środki przeznaczone na doskonalenie nauczycieli zgodnie z potrzebami wskazanymi przez grono pedagogiczne i potrzebami szkoły,
- aktywizować nauczycieli – nie wyłączając siebie – do podnoszenia i poszerzania swoich kwalifikacji zawodowych wykorzystując programy unijne i projekty zewnętrzne,
- otaczać opieką i doradztwem zawodowym nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie i nauczycieli zdobywających wyższe stopnie awansu zawodowego,
- rozwijać bazę dydaktyczną szkoły poprzez modernizację istniejącego sprzętu oraz pozyskiwanie środków na zakup nowoczesnych środków dydaktycznych i wyposażenia.